Asthma bei Kindern: Ursachen, Symptome, Behandlung und Behandlung

Asthma is the most common lung condition in children. Childhood asthma is a long-term condition that causes the inner lining of the airway to become inflamed and swollen and to produce excess mucus. It also makes the muscles around the airways tighten. When these things happen, our airways become narrower (called bronchoconstriction) and we find it more difficult to breathe air in and out of our lungs.

Childhood asthma affects about 1 in 11 children in the UK [1] – this amounts to about 1.1 Millionen Kinder [2] living with the condition. In the United States, 1 in 10-Kindern Asthma haben.

People of any age can have asthma. However, symptoms most often appear for the first time in childhood and usually before the child’s fünfter Geburtstag. [3]

Your child’s asthma symptoms could improve as they get older. About half of children with asthma find that their symptoms disappear when they become teenagers. [4]

We don’t know exactly what causes asthma. It is likely a combination of environmental and genetic (inherited) factors [5]. Children are more likely to develop asthma if they:

  • Haben Sie ein Ekzem oder eine Allergie
  • Haben Sie einen nahen Verwandten, der an Ekzemen oder Allergien leidet
  • Sind Zigarettenrauch ausgesetzt (oder wenn ihre Mutter während ihrer Schwangerschaft Zigarettenrauch ausgesetzt war)
  • Sind anderen Umweltschadstoffen ausgesetzt
  • Live in a low-income and poorly resourced community [6] – this might be partly because of damp, moldy housing, and pollution
  • Have a respiratory virus infection – at least half of children who need to go to hospital with respiratory syncytial virus (RSV) later develop asthma
  • Had a low weight at birth
  • Are overweight or have other health problems [5]

Certain triggers [7] make asthma symptoms worsen (flare up), commonly:

  • Infektionen der Atemwege - normalerweise viral
  • Allergies – for example, allergies to house dust mites, pollen (i.e., hay fever), foods, cockroaches, fungal spores, animals, and pets could trigger allergy-induced asthma 
  • Zigarettenrauch
  • Verschmutzung - wie Autoabgase und andere Reizstoffe in der Luft
  • Weather extremes – hot, cold, damp, or stormy
  • Trainieren
  • Stress and strong emotions, such as feeling very upset or excited

Triggers are personal and one or several of these factors could cause your child’s symptoms to flare up.

Symptoms of childhood asthma include: [7]

  • Husten - besonders wenn der Husten anhält oder immer wieder auftritt
  • Keuchen - das ist ein Pfeifen, wenn sie atmen
  • Kurzatmig sein
  • Eng an der Brust

Your child won’t necessarily have symptoms all the time – it depends how well or poorly controlled their asthma is, and whether they’re exposed to any triggers. Their symptoms may be worse at night (sometimes referred to as nocturnal asthma [8]), first thing in the morning when they awaken, or after exercise or bursts of energy.

What Are the Symptoms of Asthma in Children Under 5?

Coughing and wheezing are probably the easiest signs to recognize in children younger than 5 years old. If your baby or toddler is breathless, they might be breathing faster than usual or using their body to breathe (for example, lifting their shoulders up and down with each breath).

Children under 5 may not describe how they’re feeling in the same way as an older child or adult. For example, instead of saying their chest feels tight, they might say they have a tummy ache or you might notice they are rubbing their stomach or chest.

Wenn Sie befürchten, dass Ihr Kind Asthma hat, sollten Sie es zu einem Arzt bringen, der höchstwahrscheinlich:

  • Fragen Sie nach ihrer Krankengeschichte - nach Symptomen und möglichen Auslösern, die Sie kürzlich bemerkt haben und wann sie aufgetreten sind
  • Fragen Sie, ob Ihr Kind oder ein Familienmitglied an Ekzemen oder Allergien leidet
  • Do a physical examination – in particular, they will listen to your child’s chest for any wheezing. Note that if they do not find a wheeze, it does not necessarily mean that your child does not have asthma.

If your child is under 5, they may be diagnosed with suspected asthma on the basis of one simple assessment. To be certain it’s asthma, though, you’ll have to wait until they’re old enough to do some coordinated breathing tests. [9]

Children between 5 and 16 years of age will be asked by their doctor to do one or more breathing tests:

  • Spirometrie - Ihr Kind wird gebeten, so schnell und so lange wie möglich in ein Mundstück zu blasen, um zu messen, wie gut seine Lungen funktionieren.
  • Bronchodilator reversibility (BDR) – if that first spirometry test suggests that your child is not exhaling (breathing out) very well, your doctor or asthma nurse will give them a one-off dose of bronchodilator medication. Two spirometry tests – one before and one after the medication – will measure for any improvement. A positive BDR test confirms an asthma diagnosis.
  • Fractional ausgeatmetes Stickoxid (FeNO) - misst den Grad der Entzündung in den Atemwegen Ihres Kindes.
  • Peak expiratory flow (PEF) monitoring – your child blows into a small tube to measure how fast they can breathe out. If PEF changes a lot from day to day, that can indicate a diagnosis of asthma.

Don’t worry if your young child doesn’t have the hand-to-breath coordination to do these tests – they can try again every six to 12 months.a reviews with your nurse or doctor. It is a great opportunity to talk about your symptoms and treatment, and decide whether any changes are needed.

There are three main types of inhalers used to treat asthma in children: [10]

  • Reliever or rescue (bronchodilator) inhaler – use these occasionally to relieve your child’s symptoms when they happen. They are quick acting, within about three minutes. 
  • Vorbeugender (entzündungshemmender) Inhalator - Verwenden Sie diesen täglich, um zu verhindern, dass Ihr Kind Symptome hat.
  • Combination inhaler – these contain two types of medicine, one of which is an inhaled corticosteroid. Your doctor will tell you if this needs to be used daily or as needed.

Inhalers deliver the medicine as a spray or powder directly to where it is needed – the airways. Most children have well-controlled asthma if they use their inhaler(s) correctly. Connecting a spacer to the inhaler (when appropriate) or using a nebulizer device can make it easier to use – especially for babies and young children.

Je nachdem, wie alt sie sind, müssen Kinder mit schwer zu kontrollierendem Asthma möglicherweise auch täglich eine Tablette einnehmen oder auf einen anderen Inhalator umsteigen.

Further specialist add-on treatments for children with severe asthma include theophylline (smooth muscle relaxant used in some global locations, ex-US  [10], steroid tablets [11], and biological medications. [12]

Asthma Treatment for Children

Kinder unter 5

  • If symptoms are mild and occasional, your doctor may take a “watch and wait” approach to see if there is a pattern to their symptoms. For example, do they only appear after a cold then go away?
  • Fügen Sie einen Inhalator hinzu, der verwendet werden soll, wenn die Symptome auftreten.
  • If the symptoms persist, prescribe a trial of a daily preventer inhaler, then stop. If your child’s symptoms return within four weeks, it is likely they have asthma. In this case, they will be asked to start taking the daily preventer again and use a reliever inhaler as required.
  • Add a daily LTRA tablet (or syrup) for extra prevention if needed.
  • Wenn die Symptome schwerwiegend sind oder anhalten, nachdem alle oben genannten Schritte ausgeführt wurden, werden sie an einen Spezialisten überwiesen.
Kinder von 5 bis 16
  • Prescribe a reliever inhaler as needed.
  • Add a daily preventer inhaler if needed.Add a daily preventer leukotriene receptor antagonists (LTRA) tablet if needed.
  • If symptoms persist, stop the LTRA and change to a long-acting preventer inhaler.
  • If symptoms persist, change to a combination inhaler (both preventer and reliever).
  • Wenden Sie sich bei Bedarf an einen Spezialisten.

How Can You Manage and Keep Childhood Asthma Under Control?

  • Use and follow your child’s Asthma Management Plan. Share it with teachers, carers, and close family members.
  • Richten Sie einen Tagesablauf für die Einnahme von Präventivmedikamenten ein, der Ihnen und Ihrem Kind hilft, sich zu erinnern.
  • Refill prescriptions for inhalers before they expire.
  • Stellen Sie sicher, dass Ihr Kind jederzeit Zugang zu seinem Inhalator hat und weiß, wo er sich befindet.
  • Lassen Sie Ihr Kind mindestens einmal im Jahr von seinem Arzt oder seiner Asthmaschwester untersuchen.
  • Überprüfen Sie regelmäßig, ob die Inhalations- (und Abstandshalter-) Technik Ihres Kindes korrekt ist. Wenn Sie sich nicht sicher sind, wenden Sie sich an Ihre Asthmaschwester oder Ihren Arzt.
  • Monitor your child’s symptoms and keep a symptoms/reliever diary.
  • Zeichnen Sie bei Bedarf regelmäßig zu Hause Spitzenflussmessungen auf.
  • Know what triggers your child’s symptoms and avoid these.
  • Wenn Sie oder jemand in Ihrem Haushalt raucht, hören Sie auf.
  • Encourage your child to exercise, eat a good diet, and get enough sleep.
  • Wissen, was zu tun ist, wenn sich die Symptome verschlechtern, und wenn dies der Fall ist, frühzeitig handeln.
  • Wenn sie alt genug sind, bringen Sie Ihrem Kind Asthma bei, damit es versteht, wie es mit seinen Symptomen umgeht.
  • Wenden Sie sich an Ihren Arzt oder Ihre Krankenschwester, wenn Ihr Kind mehr als dreimal pro Woche ein Hilfsmittel verwenden muss.

Informationen und Unterstützung

Auf unserer Website finden Sie eine Fülle weiterer Informationen zu Allergien und Asthma. Wir hoffen, dass Sie diese erkunden werden. Nachfolgend finden Sie einige aktuelle Artikel. Du kannst auch Sie bitte Kontakt mit uns auf - Wir würden gerne von Ihnen hören!

  • 2024 recommendations for asthma monitoring in children: A PeARL document endorsed by APAPARI, EAACI, INTERASMA, REG, and WAO. 
  • Ein von GAAPP-Präsident Tonya Winders mitverfasstes Papier wurde im Juni 2020 von JACI veröffentlicht und beschreibt die internationalen ungedeckten Bedürfnisse bei Asthma bei Kindern. Die Zeitung lesen Hier .
  • "Eine weltweite Charta für alle Kinder mit Asthma" kann gefunden werden Hier .
  • "Asthma: Zusammenarbeit mit Ihrem Health Care Team Guide" finden Sie hier Hier .

Referenzen

  1. England N. NHS England» Childhood asthma. England.nhs.uk. Published 2020. Accessed April 22, 2024. https://www.england.nhs.uk/childhood-asthma/.
  2. Arten von Asthma. Asthma + Lung UK. Veröffentlicht am 30. November 2022. Abgerufen am 22. April 2024. https://www.asthmaandlung.org.uk/conditions/asthma/types-asthma#-childhood-asthma.
  3. Asthma Symptoms, Diagnosis, Management & Treatment. Aaaai.org. Published 2024. Accessed April 22, 2024. https://www.aaaai.org/conditions-treatments/asthma/asthma-overview.
  4. UHBlog. Half of Kids With Severe Asthma May Grow Out of It. Uhhospitals.org. Published December 17, 2020. Accessed April 22, 2024. https://www.uhhospitals.org/blog/articles/2020/12/half-of-kids-with-severe-asthma-may-grow-out-of-it.
  5. ‌Asthma in Children. Hopkinsmedicine.org. Published May 12, 2022. Accessed April 22, 2024. https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/asthma/asthma-in-children.
  6. Children’s asthma rates linked with neighborhood characteristics, race, ethnicity. News. Published June 9, 2022. Accessed April 22, 2024. https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/childrens-asthma-rates-linked-with-neighborhood-characteristics-race-ethnicity/.
  7. Health. Asthma in children. Vic.gov.au. Published 2023. Accessed April 22, 2024. https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/asthma-in-children#triggers-for-asthma-in-children.
  8. Nocturnal Asthma. Sleep Foundation. Published February 4, 2021. Accessed April 22, 2024. https://www.sleepfoundation.org/sleep-related-breathing-disorders/asthma-and-sleep.
  9. Childhood asthma: Make a plan to control attacks-Childhood asthma – Diagnosis & treatment – Mayo Clinic. Mayo Clinic. Published 2023. Accessed April 22, 2024. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/childhood-asthma/diagnosis-treatment/drc-20351513.
  10. Theophylline (Oral Route) Proper Use – Mayo Clinic. Mayoclinic.org. Published 2024. Accessed April 22, 2024. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/theophylline-oral-route/proper-use/drg-20073599.
  11. What asthma means for kids under 5. Mayo Clinic. Published 2023. Accessed April 22, 2024. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/childhood-asthma/in-depth/asthma-in-children/art-20044376.
  12. Bacharier LB, Jackson DJ. Biologics in the treatment of asthma in children and adolescents. The journal of allergy and clinical immunology/Journal of allergy and clinical immunology/The journal of allergy and clinical immunology. 2023;151(3):581-589. doi:https://doi.org/10.1016/j.jaci.2023.01.002.

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